Tuesday, October 27, 2009

Cerpen pertamaku

Saat itu, angin berhembus menambah beban mata yang ngantuk akibat godaan setan. Ketidakhadiran guru di kelas seakan melengkapi suasana ini. Ramai yang sudah merebahkan kepalanya ke atas meja belajar sembari terbang ke alam mimpi untuk mengisi kekosongan.

Namun, nun di hujung di meja, duduklah seorang pelajar ditemani dua sahabatnya yang sedang bertawa-senda. Seakan tidak terpengaruh dengan fenomena di sekeliling-nya. Duduk dan khusyu' mengulang kembali pelajaran  yang pernah diajarkan sewaktu menimba ilmu di Gontor dahulu.

Semenit berlalu dengan cepatnya, menimbulkan tanda tanya dari dua sahabat di sampingnya.

"muadz, kau lagi tengah buat ape tu?"

"aku lagi tengah baca buku Tauhid lah, alang-alang nak persiapkan diri nak masuk madinah dan mempertambah imanlah, pasal kalau kite dah hilang tauhid, dah mestilah kite hilang tiang agama kite. Betul x Izzudin?

Izzudin adalah sahabat pertama kali yang dikenali  muadz sewaktu memasuki Kiblah 2 minggu lalu. Sikapnya bersahaja dan Hafalannya yang sudah mencecah 30 juz menambah erat persahabatan antara mereka berdua.

"betul jugak, tapi buku yang kau baca ni bahasa arablah, aku ni bukannya pandai sangat pun." kata izzudin kepadanya.

Terpintas di hati mu'adz, memikirkan fenomena yang berlaku di Malaysia. kemudian bertanya ke hatinya sendiri

"Berapa ramai orang yang dah hafal Qur'an sekaligus memahami isinya ye? tak kanlah di zaman 2009 ni, orang nak hafal Qur'an tapi tak nak faham ma'nanye. So, apa yang dapat diberikan kepada masyarakat seusai mendapatkan syahadah dari Guru mereka. Semoga Allah memberkati ape yang telah mereka lakukan. Minimum, itu lebih baik dari berbuat pekerjaan yang tak berfaedah. Sayangnye, kalau Ummat islam hanye seperti ini, maka sesuailah dengan apa yang di janjikan Oleh Allah dalam Firman Al-Qur'annye : Ana inda Dzonni Abdi". Bile kite nak tengok malaysia maju keislamannya?

Pertanyaan ini terus berputar di pikiran mu'adz sampai akhirnye Guru memasuki kelas tanda proses transformasi ilmu akan siap dilaksanakan.



                                                                                 Cerpen ini selesai pada jam 11.32 pm. 27.10.09

No comments:

 

www.luthfi679.blogspot.com