Monday, January 11, 2010

kematian? TIDAK!!!!!!!!!!!!!!!

Sebelum Nabi Adam A.S beserta isterinya Hawa diciptakan di Syurga lalu di turunkan di dunia, terdapat 1 takdir yang pasti akan menimpa seluruh makhluk Allah S.W.T, yaitu kematian.

Mati merupakan definisi daripada roh yang meninggalkan tubuh untuk menjawab soalan2 yang akan ditanyakan oleh 2 malaikat yang bertugas di kubur kemudian di balas perbuatannya di dunia sama ada baik ataupun buruk sebelum dibangkitkan kembali untuik menerima pengadilan yang tiada keadilan lebih adil daripadanya ( padang mahsyar ) dan menerima balasan lebih daripada apa yang didapatkan di alam kubur.( surga atau neraka ).

Alam pertama yang akan dilalui setelah kematian adalah alam barzakh kemudian alam selanjutnya dinamakan alam akhirat.

Alam yang terakhirlah, alam yang kita hidup untuk selama-lamax sambil menikmati balasan sesuai dengan amalan di dunia.

RENUNGAN

Saudaraku Se-Agama maupun yang lainnya, sesaat berfikirlah dan bertanyalah kepada diri anda, Apakah saya siap mati?. Jikalau anda menjawab dengan keyakinan bahwa anda siap mati maka bersyukurlah bahwa anda termasuk orang2 yang diberkahi oleh Allah.

Kerana sesungguhnya Allah berfirman  di dalam surat Al-Baqarah bahwa hanya orang yahudi dan nasrani yang mengatakan bahwa hanya agama mereka berdua yang dibenarkan masuk syurga ternyata takut bahkan sangat takut sekali akan kematian.

 Why? Mereka takut akan demikian kerana perbuatan atas segala dosa apa yang telah mereka lakukan. Mereka tahu bahwa agama mereka salah, tetapi mereka tenggelam dengan apa yang telah mereka tambah2kan dari agama mereka kerana alasan mengikuti agama nenek moyang mereka tanpa menyelusuri hakikatnya. ( surah al-baqarah dan al-imran ).

Maka sahabatku sekalian, hidup anda di dunia ini hanyalah 70 tahun kalau dipuratakan dengan manusia lainnya. Sedangkan di akhirat kita hidup selama-lamanya. Manakah yang anda pilih? Untuk itu, bertanyalah selalu dalam diri anda bahkan bertanyalah kepada orang lain untuk saling memuhasabah diri agar kita selalu teringat akan Allah S.W.T.

Apakah kita siap menhadapi kematian?

Nasihat ini penulis tujukan kepada diri sendiri dan kepada sekalian pembaca. Semoga Allah memaafkan segala dosa yang telah kita lakukan dan menjauhkan kita dari melakukan dosa2 itu  lagi. Amin99x

No comments:

 

www.luthfi679.blogspot.com